Classics, passion for the past !

1973 MG B-Roadster

€ 22950

Carrosserie Convertible
Brandstof Petrol
Motorinhoud 1.8L
Transmissie Manual
Kleur Blue
Kleur interieur Tan
Bekleding Leather
Stuur Lhd
See for information in English down below

MG B 1.8 Roadster 1973

- Prachtige diepblauwe kleur met beige 'Mohair' softtop
- Zeer fraai beige interieur met lederen bekleding, Moto-Lita houten stuurwiel en verwarming
- Originele chroombumpers
- Klassieke chromen spaakvelgen
- Nederlandse registratie sinds 2003
- Origineel en roestvrij exemplaar
- Technisch goed onderhouden
- Elektrische ontsteking en massa-schakelaar

HISTORIE/DOCUMENTATIE
De MG B: een populaire sportauto zoals hij hoort te zijn: lichtgewicht, wendbaar en een genot om mee te rijden. Deze Roadster betreft een zeer fraai en origineel exemplaar die prachtig is uitgevoerd in een diep donkerblauwe kleur, beige mohair softtop, originele chroombumpers en spaakwielen met een klassieke uitstraling. Hij is geproduceerd in 1973 en is nieuw geleverd in het zonnige klimaat van de Verenigde Staten (zoals het merendeel). De auto is hierdoor roestvrij gebleven. In 2003 is de auto geïmporteerd naar Nederland, waar hij is gekoesterd door liefhebbers. Bij de auto zijn veel accessoires, boeken en documentatie aanwezig. Denk aan een rally-tripmeter, taxatierapporten, clubinformatie, prijslijsten, oude foto's, catalogussen, werkplaatshandboeken en een groot aantal aan informatieve boeken.

EXTERIEUR
In het verleden is de auto gerestaureerd waarbij het lakwerk op een nette manier is gespoten. De carrosserie is zeer netjes en roest- en schadevrij. Het lakwerk springt in het oog en is opvallend fris. In november 2025 is de auto professioneel gepoetst waardoor hij blinkt als nooit tevoren. Op de zijkant pronken de 'Union Jack' emblemen. Ook de rubbers en de verlichting zijn gaaf. De spaakwielen beschikken over goede banden. De originele chroombumpers zijn vrij van noemenswaardige beschadigingen. Het chroomwerk verkeert in een zeer mooie staat. De ramen zijn getint. Ook de softtop verkeert in goede staat zonder scheuren of beschadigingen, en het sluitwerk functioneert goed.

INTERIEUR
Het beige interieur is nog zeer fraai zonder beschadigingen en ademt een Engelse sfeer. Door het bouwjaar is hij van comfortabele gemakken voorzien, zoals hoofdsteunen, heupgordels en verwarming. Op de vloer liggen keurige beige matten. Ook het dashboard en de tellers verkeren in een keurige staat. De nette kofferruimte biedt plaats aan het reservewiel.

TECHNISCH
Het motorcompartiment ziet er verzorgd en schoon uit en biedt plaats aan de 1.798 cc 4-cilinder motor, welke is voorzien van 5 maal gelagerde krukas. Hij is verder voorzien van elektrische ontsteking, een oliekoeler en de ophanging voor en achter is vernieuwd. Daarnaast zijn de bladveren aan de achterzijde, het uitlaatsysteem en de koppelingscilinder vernieuwd. Technisch is de MG goed onderhouden en hij start, rijdt en schakelt dan ook uitstekend. Kortom: een schitterend exemplaar van een echte rijdersauto van een iconische auto om een lach op uw gezicht te toveren.

ALGEMENE INFORMATIE
De MG B volgde in 1963 de MG A op, een auto die voor MG - onderdeel van The British Motor Company (BMC) - al tamelijk populair was met ruim 100.000 exemplaren. De MG B zou tot 1980 geproduceerd worden en hiervan zijn uiteindelijk nog meer geproduceerd: ruim een half miljoen exemplaren. Naast de roadster zijn ook andere varianten geproduceerd zoals de MG B GT driedeurs 2+2 coupé (1965-1980), de zescilinder MG C (1967-1969), en de achtcilinder MG B GT V8. De MG B was met zijn 1.8-liter motor en 95 pk een stuk krachtiger dan de 1.6-liter MG A. Naast prestaties en rijeigenschappen moest de MG B hoog scoren op het gebied van veiligheid en betaalbaarheid. Door deze combinatie werd de auto een groot succes. De carrosserie is zelfdragend en het lage zwaartepunt en gebruik van aluminium carrosseriedelen zorgt voor een laag gewicht van 970 KG en een hoge mate van wendbaarheid. Het onafhankelijke veersysteem komt het comfort dan weer ten goede. Kortom: een groot succes in het hoogtepunt van de Britse auto-industrie. Een ideale klassieker voor tourritten, vakantieritten of gewoon om te koesteren.


MG B 1.8 Roadster 1973

- Beautiful deep blue colour with beige “Mohair” soft top
- Very attractive beige interior with leather upholstery, Moto-Lita wooden steering wheel and heating
- Original chrome bumpers
- Classic chrome wire wheels
- Dutch registration since 2003
- Original and rust-free example
- Technically well maintained
- Electric ignition and mass switch

HISTORY/DOCUMENTATION
The MG B: a popular sports car as it should be: lightweight, agile and a joy to drive. This Roadster is a very beautiful and original example, beautifully finished in a deep dark blue colour, beige mohair soft top, original chrome bumpers and wire wheels with a classic look. It was produced in 1973 and was delivered new in the sunny climate of the United States (like most of them). As a result, the car has remained rust-free. In 2003, the car was imported to the United Kingdom, where it has been cherished by enthusiasts. The car comes with many accessories, books and documentation. These include a rally trip meter, valuation reports, club information, price lists, old photos, catalogues, workshop manuals and a large number of informative books.

EXTERIOR
The car has been restored in the past, with the paintwork being sprayed neatly. The bodywork is very neat and free of rust and damage. The paintwork is eye-catching and strikingly fresh. In November 2025, the car was professionally polished, making it shine like never before. The “Union Jack” emblems adorn the side. The rubbers and lighting are also in good condition. The wire wheels have good tyres. The original chrome bumpers are free of significant damage. The chrome work is in very good condition. The windows are tinted. The soft top is also in good condition with no tears or damage, and the fastenings work well.

INTERIOR
The beige interior is still very attractive, without damage, and exudes an English atmosphere. Due to its year of manufacture, it is equipped with comfortable amenities such as headrests, lap belts and heating. The floor is covered with neat beige mats. The dashboard and gauges are also in good condition. The neat boot has room for the spare wheel.

TECHNICAL
The engine compartment looks neat and clean and accommodates the 1,798 cc 4-cylinder engine, which is equipped with a 5-bearing crankshaft. It is also equipped with electric ignition, an oil cooler and the front and rear suspension has been renewed. In addition, the rear leaf springs, exhaust system and clutch cylinder have been renewed. Technically, the MG has been well maintained and starts, drives and shifts gears excellently. In short: a magnificent example of a true driver's car, an iconic car that will put a smile on your face.

GENERAL INFORMATION
The MG B succeeded the MG A in 1963, a car that was already quite popular for MG - part of The British Motor Company (BMC) - with over 100,000 units sold. The MG B would be produced until 1980, with over half a million units ultimately being produced. In addition to the roadster, other variants were also produced, such as the MG B GT three-door 2+2 coupé (1965-1980), the six-cylinder MG C (1967-1969), and the eight-cylinder MG B GT V8. With its 1.8-litre engine and 95 hp, the MG B was considerably more powerful than the 1.6-litre MG A. In addition to performance and handling, the MG B had to score highly in terms of safety and affordability. This combination made the car a great success. The body is self-supporting and the low centre of gravity and use of aluminium body parts ensure a low weight of 970 kg and a high degree of manoeuvrability. The independent suspension system, in turn, enhances comfort. In short: a great success at the height of the British car industry. An ideal classic for touring, holiday trips or simply to cherish.